10 millioner poser givet, en utrolig milepæl! Tak til vores kunder, tak til vores fantastiske team og alle, der hidtil har været en del af denne rejse. Det er vigtigt, at der er en stærk tro på visionen - helhjertet. Det er noget, vi har værdsat, når vi har arbejdet sammen, når vi havde det sjovt under diverse udfordringer - hvoraf nogle virkede uudholdelige.
Jeg tænker på alle hjemmeplejekunderne, der bruger Evondos-service og tænker på, hvor mange steder der er den velkendte stemme, der siger: Det er tid til at tage din medicin, tryk venligst på knappen” - på finsk eller på et andet sprog - det får mig til at smile. Måske et lidt genert smil - men et smil er det. Jeg kunne ikke engang forestille mig en størrelse på 10 millioner, selvom der var en drøm om at vokse sig stor og være en bemærkelsesværdig spiller på markedet. Og 10 millioner - det er et stort tal.
“Dette er fremtiden”, jeg havde allerede hørt det et par gange før, da jeg holdte oplæg om Evondos for en direktør for hjemmepleje i en kommune. Det var 2014, og vi er lige ved at lancere Evondos-tjenesten. På det tidspunkt havde vi allerede formet fremtiden i 7 år - hvis vi begynder at tælle fra den dag, jeg startede produktudviklingsstudier på universitetet i Turku, hvor ideen om Evondos kom op. På det tidspunkt var det ikke meningen at producere mere end en vellykket eksamen, men det viste sig at være en helt anden historie.
Når jeg ser tilbage, føles det som om det var i går, da man hørte kommentaren "dette er fremtiden". Det føltes som et slag i ansigtet, da jeg hørte kommentaren. "Dette er fremtiden" betød nærmere "ikke praktisk, ikke nyttigt i nær fremtid". Efter lange timer, endeløse udfordringer og millioner af euro brugt på produktudvikling var vi rastløse og kunne ikke vente mere. Overholdelse af medicin er et kæmpe problem. Sygeplejersker bruger meget tid på at tælle og uddele piller - og al den tid bliver taget fra deres klienter, som ville have brug for fysisk hjælp, og tid til at møde sygeplejersken. "Dette er fremtiden" - det føltes så slemt, som vi havde hørt det på utallige møder allerede da Evondos tjeneste bare var et laboratoriearbejde på universitetet.
Timing er afgørende. Det er ikke nok, at jeg, eller vi, er klar. Verden skal også være klar og omstændighederne rigtige. Vi udviklede teknologi til hjemmepleje, som ikke var set eller brugt tidligere. Og denne teknologi skulle være pålidelig og sikker at bruge. Tillid skal optjenes - altid. Dette kræver piloter, forsøg, diskussionsmøder - you name it. 10 millioner poser fortæller, at hele indsatsen ikke var forgæves. Jeg tror, vi har fortjent tilliden og vores plads på markedet. Og det vil vi holde fast ved og blive ved med.
10 millioner poser har også resulteret i hundredvis af avisartikler og forskningsrapporter i hele Norden: Mange hjemmeplejekunder har følt forbedret velfærd og bedre kontrol over deres liv. En klient betragtede Evondos implementering som det bedste, der skete for ham i lang tid, en anden var i stand til at vende tilbage til arbejdet understøttet af Evondos hjælp til medicinoptagelse. Plejepersonalet føler lindring i kontinuerlige travlt og stressende dage. En hjemmeplejedirektør sagde endda, at de ikke kunne have klaret sommeren uden Evondos på grund af problemer med at få mere plejepersonale, da antallet af klienter vokser. Jeg er stolt over denne feedback og resultater - alt hvad vi har nået allerede nu.
Jeg vil gerne udtrykke min taknemmelighed over for alle på Evondos. Og endnu mere vil jeg sige tak til alle jer, der skynder sig i hjemmeplejen, og kunderne såvel som vores partnere. Dette er en god start - vi sigter nu mod den næste faktor på ti - 100 millioner.
Mika Apell, Evondos