I denne blog undersøger vi, hvorfor det er vigtigt at omforme sundhedsvæsenet, og hvordan borgerne med hjælp af sundheds- og velfærdsteknologi kan bevare deres selvstændighed og blive boende hjemme længere. For nylig havde vi en samtale med Kevin Doughty, gæsteprofessor i Digital Transformation of Care Services ved University of Cumbria i Storbritannien, og Eetu Koski, administrerende direktør for Evondos Group. I denne blog giver de deres bud på, hvilke udfordringer vi har med sundhedsvæsenet i dag.
En aldrende befolkning, der vil leve et meningsfuldt liv
Sundhedssektoren er under et enormt pres. Verden over bliver folk hele tiden ældre, og der bliver flere og flere kroniske sygdomme blandt befolkningen. Folk lever meget længere, end de gjorde for et par årtier siden, og sektoren står over for komplekse udfordringer. Der er stigende efterspørgsel efter sundhedsydelser, og den arbejdsstyrke der skal til for at opfylde denne efterspørgsel, halter bagefter. For eksempel er én ud af fire fagfolk i Holland nødt til at arbejde i sundhedsvæsenet, når vi når år 2040, og især inden for hjemmepleje og ældrepleje, som er de hurtigst voksende sektorer. Dette er et meget usandsynligt scenarie. Derudover skal man i stedet for at fokusere på selve sygdommen, kigge på, hvordan folk kan leve et meningsfuldt liv – også med kroniske sygdomme.
Sundhedssektorens nuværende struktur er ikke holdbar
Hvis vi fortsætter med at organisere sundhedsvæsenet på samme måde som nu, vil det hverken være holdbart i fremtiden eller være tilfredsstillende for fremtidige borgere. Intelligent sundhedsteknologi, digitalisering og robotteknologi kan blive en afgørende del af sundhedsvæsnet, som f.eks. medicindispensere, skærmbesøg eller fjernovervågning af borgerne. Det er ikke nogen nem opgave at transformere sundhedssektoren. Vi oplever dog, at en eller flere af de nævnte teknologier er ved at blive en del af nye politikker. I Holland og nogle af de nordiske lande fokuseres der primært på personalemangel. Man kan undre sig over, om det til dels skyldes manglende implementering af sundhedsteknologi. Ifølge adskillige videnskabelige undersøgelser og praksisbaserede analyser vil disse teknologier kunne løse en betydelig del af personalemanglen. Dette kræver stærk forandringsledelse, og at fagfolk er modtagelige for at bruge sundhedsteknologi. Dette er ikke altid tilfældet i dag.
Kevin, kan du fortælle os mere om den nuværende situation i Storbritannien?
Kevin Doughty: ''Storbritannien står over for de samme problemer, med en aldrende befolkning, mangel på ressourcer til pleje samt overgangen til teknologi og de barrierer, der står i vejen. Barriererne kan være kulturelle eller uddannelsesmæssige, eller at folk simpelthen er af den mening, at de har betalt nok til systemet for at få ubegrænsede mængder støtte ud af systemet. Dette er desværre ikke tilfældet. Ingen kunne have forudset, hvor stort behov der er for sundhedspleje. Vi fokuserer på, hvordan vi kan yde mere støtte til mennesker, der har langt større behov, uden at skulle overbelaste vores værdifulde plejepersonale. Hele sundhedssystemet er begyndt at indse, at vi bliver nødt til at bruge langt mere sundhedsteknologi til at imødekomme behovene. Måske ligger udfordringen i at identificere alle de behov, der kunne løses ved hjælp af teknologi. Medicinoverholdelse står for eksempel meget højt på listen over behov.''
Hvilken slags teknologi anvendes der allerede i Storbritannien?
Kevin: ''Vi er i øjeblikket ved at gå væk fra at bruge fællesskabsliner (eller sociale linjer). Dette er en analog teknologi, der er over 50 år gammel, som stadig fungerer godt. En stor del af den ældre befolkning havde ikke råd til en fastnetlinje dengang. Det har alle i dag. En stor del ejer nu en mobiltelefon, som giver mulighed for en teknologi, der altid er tændt, og dermed for en ekstern, kontinuerlig og virtuel overvågning. Dette baner vejen for indførelsen af meget mere avancerede teknologier.''
Hvordan understøtter (NHS) dette?
Kevin: ''Der er et komplekst arrangement, som er forskelligt mellem de forskellige regioner i Storbritannien. I bund og grund ligger NHS inde med en stor del af pengene, langt mere end nogen lokale myndigheder, der har lokale ansvarsområder inden for sundhed, såsom ansættelse af hjemmeplejere og overvågning, supplering og overvågning af medicinindtagelse. Men det et stort ressourcespild, når en plejer skal bruge 40 minutter på transport bare for at overvåge indtagelsen af medicin, og det ikke falder sammen med andre årsager til patientbesøg, såsom at sørge for mad.
NHS ser på måder at forbedre effektiviteten på, såsom at forenkle medicineringsprocessen. Men at gøre det effektivt fra borgernes perspektiv betyder også, at de tager deres medicin til tiden, ikke overdoserer og ikke glemmer at tage deres medicin. Risikoen ved ikke at have en plejer fysisk til stede er, at der sker et fald i overholdelsen af den foreskrevne behandling. Det er nok ikke bedre end 50 % i de fleste tilfælde.''
Er der noget, vi hos Evondos kan tilbyde som en løsning på disse problemer?
Eetu: ''Evondos er en virksomhed, der producerer medicinsk udstyr. Det hele starter med patientsikkerhed, det vigtigste aspekt ved vores arbejde. Vi har allerede nogle igangværende projekter i Storbritannien i samarbejde med nogle af de lokale universiteter. Hvis du tænker på overholdelse, har det en enorm indflydelse, især i tilfælde af glemt medicin og hospitalsindlæggelse som følge heraf. Et af de spørgsmål, som vores grundlægger stillede sig selv, var: ''Hvordan kan vi gøre det muligt at bo selvstændigt derhjemme så længe som muligt? Vi ser os selv som teknologipartner for plejepersonale, der sørger for de daglige rutiner og giver dem mere tid til borgere, som har brug for ekstra omsorg og opmærksomhed.
Det er en kæmpe samfundsmæssig udfordring at besøge den samme borger flere gange dagligt med den nuværende tilgængelighed af kvalificeret personale. Vores tilgang sikrer, at overholdelsesraterne med vores teknologi er meget højere end de sædvanlige 50 %, da kliniske undersøgelser viser en overholdelsesrate på 99 % ved brug af Evondos' automatiserede system til medicinudlevering. Vores løsning er baseret på beviser fra det virkelige liv, som er afgørende for enhver løsning inden for medicinsk udstyr.''
Kevin, fokuseres der på, at folk kan blive boende hjemme i længere tid?
"De fleste mennesker foretrækker at blive boende hjemme i længere tid, hvis de kan. Alternativet er at flytte til en ældrebolig eller et plejehjem, hvilket er meget dyrere for samfundet, og man mister meget selvstændighed. Ja, der passes godt på borgeren, og flere medarbejdere står til rådighed for at hjælpe, når der er brug for det. Men man kan ikke selv vælge, hvornår man går ud, på hvilke tidspunkter man spiser, hvad man spiser, eller hvem der besøger en i hjemmet. Det er det vigtigste ved at være hjemme i ens egne omgivelser. Der er mange mennesker i Storbritannien, der har boet i det samme hjem i over halvtreds år og har alle deres minder der. Ingen har lyst til at forlade det uden videre. Hvis folk kunne, ville de bo længere i deres eget hjem og have en god alderdom."
Hvad skal der ske eller ændres for at opnå dette?
Kevin: ''Dette er det helt store spørgsmål: De har brug for en ny model. Det handler om decentraliseret pleje og ikke længere om at levere pleje til folk, der bor mange kilometer væk. Det handler om at yde pleje tættere på hjemmet. Vi er også nødt til at håndtere de kroniske lidelser med medicin, hvor der er brug for polyfarmaci. Og når du har at gøre med en lidelse som diabetes, skal du overvåge de langsigtede virkninger. Du kan ikke se forskellen fra den ene dag til den næste. Det er ikke før, en borger har glemt mange doser af sin medicin, og glukoseniveauerne bliver for høje. Dette resulterer i, at borgeren får de kendte symptomer, og i værste tilfælde kan det føre til indlæggelse. En sen diagnose kan føre til amputationer og blindhed, alt sammen fordi den oprindelige tilstand ikke kunne håndteres ordentligt med medicin.''
Eetu, kunne du uddybe, hvordan Evondos hjælper sygeplejersker med at anvende teknologi i deres arbejde?
Eetu: "Vi har erfaring med at identificere behovene for daglig håndtering af medicin. Mange organisationer vil lave deres egne objektive undersøgelser for at vurdere løsningens værdi, reelle effekt og resultater. Vi har en stor mængde beviser fra kommuner og plejeorganisationer, der viser, at vores løsning holder, hvad den lover. Den frigør sygeplejerskernes tid, forbedrer medicinoverholdelsen, og den er hverken svær at implementere eller vænne sig til at arbejde med. Vi føler, at vi har et stort løfte til samfundet, vi skal holde, med vores indvirkning på plejepersonalet og selvfølgelig på, at borgerne kan blive boende hjemme i længere tid."
Kevin, er sygeplejerskerne modtagelige for ny teknologi i Storbritannien?
''Der er en barriere i forbindelse med introduktionen af enhver ny teknologi. En af de almindelige reaktioner er: ''Nu forsvinder mit job''. Det er normalt ikke sygeplejersker, der overvåger medicinering, men venner, nære slægtninge eller hjemmeplejere, der har mange andre ting at lave. Derudover er hjemmeplejere ikke kvalificerede til at kende forskel på to forskellige lægemidler. Vores arbejdsstyrke er under betydeligt pres, overbelastet og sikkert også underbetalt.
På den anden side kan familiemedlemmer godt lide ideen om teknologi, fordi det letter noget af presset på dem. Efter min mening lever sundhedsteknologi op til alle kravene. Og når du først har fået sundhedspersonale til at begynde at acceptere en bestemt teknologi, vil de også kigge på andre anvendelser og enheder. Når det først sker, tror jeg, vi at vi er på helt rette vej."
Hvad er din personlige erfaring med sygeplejersker, der er bekymrede for deres job?
Kevin: ''Jeg kender adskillige sygeplejersker, der ikke kan lide at lægge ansvaret fra sig, selvom der ikke er sygeplejersker nok, og de ikke har tid nok.''
Eetu: ''Normalt er det første spørgsmål: 'Hvad skal der ske med mit job? For jeg bliver erstattet af en robot', når robotten eller enheden i virkeligheden gør deres arbejde nemmere og hjælper i stedet for at erstatte dem. Vi havde en lille prøve i Stockholm med 25 robotter i 6 måneder. Der blev sparet ca. 3000 arbejdstimer på køretid og omtrent 6000 timer på plejetid. Da vi afsluttede prøven, sagde sygeplejerskerne: 'Vi vil ikke have, at enhederne bliver taget væk, fordi vi føler os så lettede.'
Det tager tid at forstå, hvad der ændrer sig i ens job, når man introducerer ny teknologi, og hvordan den håndteres. Organisationer skal være villige til at investere tid og kapacitet i at vænne sig til det og implementere det i stor skala. Så begynder man virkelig at se fordelene.''
Hvilke forhindringer er der i Storbritannien?
Kevin: ''Mange borger modtager en pakke medicin til hele ugen, men de får ikke nogen påmindelse eller notifikation om, hvornår det er tid til at tage medicinen, og der sker ikke nogen automatisk rapportering. I mange tilfælde resulterer dette i, at borgerne glemmer at tage deres medicin til tiden, og at medicin går til spilde, fordi det smides ud eller skylles ud i toilettet. Det sker. Hvis ingen er klar over dette, tror jeg ikke, at NHS og landet selv kan overleve på denne måde.
Selvfølgelig er der masser af tilgængelige sundhedsteknologier. Det er vigtigt at sigte efter høje niveauer af overholdelse, som med teknologien fra Evondos, og at vælge den bedste løsning til borgerne. Manglende oplysning er det største problem verden over. Folk er uvidende om sikre, effektive og virkningsfulde løsninger. Vi har brug for et stort oplysningsprogram, før vi kan begynde at fortælle folk, hvordan de skal vælge den rette teknologi.''
Et sidste spørgsmål. Hvad er dine håb for fremtiden?
Kevin: ''For det første håber jeg, at vi kan identificere de mennesker, der ikke overholder deres medicineringsplan. Jeg tror, at de sandsynligvis ikke ville følge andre typer teknologi og terapeutiske tilgange, som apps, vi også introducerer til denne gruppe mennesker. Ved at fokusere på de mennesker, der vil få størst gavn, tror jeg, at vi ikke kun vil spare en masse penge ved at prøve at tage hånd om den manglende overholdelse, men at vi vil overvinde mange af udfordringerne på tværs af en lang række (kroniske) lidelser. Dette vil skabe fremgang på hele markedet for sundhedsteknologi og vil hjælpe mange mennesker med at få en god alderdom.''
Eetu: ''Vi står over for store problemer med en aldrende befolkning og et sundhedsvæsen, der ikke er i stand til at give alle den passende pleje.
Jeg håber, at vi inden for 10 år kommer til at leve i en verden, der er mere accepterende over for teknologi. På denne måde kan folk blive boende i deres eget trygge hjem så længe som muligt. Men det kræver en masse arbejde, før vi når dertil.''