Nu er det muligt at downloade en mobilapp fra Google Play eller App Store der kan kobles til Evondos’ dispensertjeneste. Appen gør det nemt og hurtigt at tjekke oplysninger om medicinhåndtering – når som helst, hurtigt og på stedet.
Appen giver plejepersonalet mange fordele i hverdagen. Via mobiltelefonen kan de kontrollere alarmer og advarsler, som kræver respons.
Appen gør det desuden nemt at sende meddelelser til dispenseren. På en varm sommerdag kan man for eksempel sende en meddelelse om, at det er vigtigt at drikke vand, eller man kan give borgeren besked om, at man er blevet forsinket, og at dagens besøg derfor bliver senere end normalt. I en travl hverdag er det nemmere at klare det via appen end ved at bruge fjernplejesystemet.
Borgeren kan svare eller reagere på meddelelserne på fire forskellige måder:
1. Borgeren bliver ikke bedt om at svare – meddelelsen har kun til formål at informere.
2. Borgeren bliver bedt om at bekræfte med “Jeg har læst denne meddelelse”.
3. Borgeren bliver bedt om at besvare meddelelsen med “Ja” eller “Nej”.
4. Borgeren kan vælge mellem tre forskellige smileys for at indikere sin tilfredshed med situationen.
Søgefunktionen i appen gør det nemt at finde borgerens oplysninger, for eksempel lige inden et hjemmebesøg.
Download kræver en gyldig Google-konto eller et gyldigt Apple ID.
Enklere hverdag med mobilapp
“Evondos’ mobilapp er udviklet til at give plejepersonale en længe ventet forenkling af deres hverdag. Ved hjælp af appén kan plejepersonalet tjekke, hvordan borgeren har det, kontrollere alarmer, der kræver respons, og sende meddelelser til borgerne i løbet af dagen, mens de er på vej fra ét sted til et andet,” fortæller Outi Koivumäki fra Evondos’ Finland serviceafdeling.
En mobilapp har længe stået højt på Evondos-brugernes ønskeliste, og denne sommer kunne vi endelig opfylde deres ønske. Hvorfor udviklede I appen?
“Der var flere gode grunde til at udvikle appénlikationen, men den vigtigste var ønsket om at give det stressede plejepersonale større fleksibilitet og kontrol over deres planlægning. Plejepersonalet er mest ude hos borgerne, så der er ikke meget tid til overs til kontorarbejde. Derfor skal man kunne tage sig af vigtige administrative opgaver, når man er på farten.”
En anden vigtig grund til at udvikle appen var at forenkle meddelelsesfunktion, fortæller Outi Koivumäki.
“Tjenestens meddelelsesfunktion er desværre blevet brugt meget lidt, selvom den kan anvendes til mange forskellige formål. Den fungerer for eksempel som en informationskanal, hvor man kan informere om daglige ændringer i tidsplanen eller plejeprogrammet. Via meddelelsesfunktionen kan vi desuden aktivere borgerne og få dem til at føle, at de og deres velbefindende betyder noget for os. Det er en følelse, der har stor betydning for os alle!”
Mobilappen gør det enkelt og hurtigt for plejepersonalet at sende forskellige meddelelser i løbet af dagen. Det er lige så enkelt at sende en meddelelse som at skrive og sende en helt almindelig sms.
“Jeg håber, at plejepersonalet vil begynde at anvende meddelelsesfunktionen i deres hverdag. Den kan hjælpe os med at få bugt med den følelse af ensomhed, som mange borgere i hjemmeplejen oplever, fordi de føler sig helt alene. Det er noget, der kræver en lille indsats fra vores side, men har en enorm betydning for mange mennesker. Nu kan det klares hurtigt og enkelt i appen”, siger Outi Koivumäki entusiastisk om meddelelsesfunktionen.
Ifølge Outi Koivumäki er det fine ved mobilappen, at man har udviklet den i samarbejde med borgerne, præcis som Evondos plejer at gøre.
“Vi har testet tjenestens brugervenlighed under virkelige forhold. Borgere og plejepersonale har prøvekørt appen, samtidig med at vores testafdeling har kigget dem over skulderen og analyseret brugervenligheden. Det er dejligt, at vi kan samarbejde med vores kunder på denne måde. Dermed sikrer vi, at appen virkelig fungerer i deres hverdag og opfylder deres behov.”